> גיוון התזונה ובניית תפריט מאוזן | אופטימל

גיוון התזונה ובניית תפריט מאוזן

תפריט מאוזן ומגוון

תזונה טובה לבריאות מבוססת על אכילה ממגוון מזונות. אין מזון אחד שמספק את כל הרכיבים החיוניים לגוף. לכן יש לספק לגוף תפריט מאוזן המספק את הרמה הנדרשת של כל המרכיבים התזונתיים.

המזונות השונים מכילים רכיבי מזון שונים ברמות משתנות. כל מזון ייחודי בהרכבו ומכיל חלק מהרכיבים החיוניים וחסר אחרים. לכן חשוב ומומלץ לגוון גם בבחירת מזונות ולאכול מכל קבוצות המזון.

המזונות חולקו לשש קבוצות המכילות רמות דומות של רכיבי מזון חיוניים. לצורך בניית תפריט מאוזן מבחינה תזונתית רצוי ללגוון בצריכת המזונות.

קבוצה תחליפים תכולה  למנה
א לחם כ – 75 קלוריות,  15 גרם פחמימות,  3 גרם חלבון
ב בשר, עוף  דגים כ – 200 קלוריות,  כ – 25 גרם חלבון בכמות משתנה של שומן
ג חלב, גבינות וביצה 80 קלוריות וכמויות משתנות של חלבון, שומן ופחמימות
ד פירות כ – 40 קלוריות  ו – 10 גרם פחמימות
ה ירקות כ – 25 קלוריות, 5 גרם פחמימות, כ – 2 גרם חלבון.
ו שומן 45 קלוריות, 5 גרם שומן.

 

 

ניתן להחליף כל מזון רק מאותה קבוצה.
לדוגמא: פרוסת לחם נמצאת בקבוצה א בתחליפי לחם והיא שוות ערך- 1/2 כוס אורז מבושל. היא אינה מהווה תחליף למזון מקבוצה אחרת כמו פרי או כוס חלב.

בתחליפי לחם –  כל פריט ברשימה מהווה תחליף למנת לחם. לדוגמא 1/2  כוס אורז מבושל מלא מהווה תחליף לפרוסת לחם שמשקלה 30 גרם, או למוצר לחם אחר שמשקלו 30 גרם. מומלץ שרוב הפחמימות בתפריט היומי יבחרו מקבוצת הדגנים המלאים והקטניות

קבוצות התחליף ניתנות להלן לשימושך להרכבת תפריט מאוזן המכיל את כל מרכיבי המזון הדרושים.

המזון תאור המנה
לחם חי 1 פרוסה (30 גרם)
אורז מלא מבושל 2 כפות (20 גרם)
קוואקר  יבש מלא(שיבולת שועל) 3 כפות (20 גרם)
בורגול – לא מבושל 3 כפות (20 גרם)
קטניות מבושלות (חומוס, עדשים, פול, שעועית לבנה) 2/3 כוס (70 גרם)
לחם  
לחם לבן, אחיד, קימל 1 פרוסה בינונית (30 גרם)
לחם קל 2 פרוסות (60 גרם)
צנים 1 פרוסה (20 גרם)
פירורי לחם 3 כפות (20 גרם)
מצה 2/3 (20 גרם)
לחמניה קטנה 1/2 (30 גרם)
פיתה לפלאפל 1/3 (30 גרם)
שימו לב לגודל המנה של פיתות, ג`בטה ולאפה ששווים ל 4 עד 9 מנות לחם!!

לקביעת תור לייעוץ צרו עמנו קשר: