> הטיפול בבטן נפוחה וגזים | אופטימל

הטיפול בבטן נפוחה וגזים

בטן נפוחה וגזים בבטן

גזים במופעים שונים: גיהוקים, בטן נפוחה ונפיחות (פלוץ בסלנג) זו תופעה טיבעית אך לא נעימה שמופיעה אצל כולנו. זו גם אחת מתופעות הלוואי שעלולות להתרחש לאחר השתלת בלון בקיבה. גזים יכולים להופיע לאחר מספר ימים או שבועות אחרי הפרוצדורה או לא להופיע כלל.

ניתן לחלק את הגזים אשר אנו חווים ל 3 קבוצות עיקריות:

1. גיהוקים, גרעפסים – רפלקס טבעי אשר נגרם מבליעת אוויר. אוויר נבלע מהפה, עובר לושט ולעיתים עלול לצאת חזרה באותה דרך הושט- לפה…

2. נפיחות בבטן – הצטברות של גזים בקיבה ו/או במעיים. בזמן הנפיחות עלולים להרגיש גם כאב אשר יכול לנוע בין כאב חלש ועמום לחזק וחד.

3. הפחת גזים – הפחת גזים (או פלוצים-בשפת העם) נגרמים מהצבטרות של גזים במעי הגס. הצטברות גזים זו לרב נגרמת כתוצאה מתסיסה של מזון לא מעוכל (לרב ממקור פחמימתי) במעי הגס. גזים עלולים גם להווצר כתוצאה מעיכול לא מושלם של רכיבים מסויימים כגון גלוטן ולקטוז.

 כיצד ניתן להתמודד עם גזים?

הסיבות לגיהוקים

  • אכילה/שתיה מהירה מדי
  • דיבור בזמן האכילה
  • לעיסת מסטיקים או מציצת סוכריות
  • שתיית משקאות מוגזים
  • עישון
  • רפלוקס (GERD)
  • דלקת בקיבה
  • חיידקים (h. pylori).

ביצוע פעולות אלה מסייע להפחתת הגיהוקים:

  • הקפידו לאכול ולשתות לאט יותר. לפרוס ארוחה על כ20-30 דקות ולפרוס את השתיה בצורה אחידה לאורך היום.
  • המנענו ממשקאות מוגזים
  • המנעו מלעיסת מסטיקים ומציצת סוכריות
  • המנעו מעישון.

 הסיבות לנפיחות בבטן

  • אכילת מזונות שומניים
  • שתייה מוגזת
  • אכילה מהירה, שתיה דרך קש, לעיסת מסטיקים ו/או מציצת סוכריות.
  • לחץ וחרדה.
  • עישון
  • דלקת/חסימה במערכת העיכול
  • אי סבילות ללקטוז

להפחתת הנפיחות בבטן מומלץ להמנע מהמזונות הבאים: שעועית, ברוקולי, כרובית, כרוב, משקאות מוגזים, מסטיקים, פירות כגון תפוחים אפרסקים ושזיפים, סוכריות מציצה, חסה, חלב ומוצריו, בצלים, ממתיקים מלאכותיים על בסיס אלכוהולי (סורביטול/מלטיטול וקסיליטול), מוצרים מדגנים מלאים.

יש ליידע את הדיאטנים בכל מקרה של נפיחות בבטן.

הסיבות להפחת גזים (או בסלנג "פלוצים")

  • שאריות מזון במעי הגס
  • שינויים בפלורת המעי בעקבות אנטיביוטיקה ותרופות נוספות.
  • ספיגה לקויה של פחמימות
  • אוויר שנבלע ונדד למעי הגס
  • עצירות – ככל שמזון נשאר זמן יותר במעי כך יש לו זמן רב יותר לעבור תסיסה ולייצר גזים.

מה עושים כדי להפחית את הפחת הגזים?

  • נטלו פרוביוטיקה על בסיס יומי
  • המנעו מהמזונות שרשומים בסעיף הנפיחות
  • הפחיתו במזון שומני
  • הפחיתו באופן זמני מזונות עשירים בסיבים והחזירו אותם בהדרגה, לאחר התייעצות עם התזונאי/ת המטפל בכם.
  • אכלו לאט יותר
  • בצעו פעילות גופנית מכיוון שתורמת להגברת תנועתיות מערכת העיכול
נכתב ע"י שי וייס – דיאטן קליני באופטימל

במידה ובעיניכם תופעות אילה מלוות בתחושות חריגות יש ליידע את הצוות המטפל!
** הדברים נכתבו לצורך מידע ואינם מחליפים יעוץ רפואי אישי עם הצוות הרפואי 

לקביעת תור לייעוץ צרו עמנו קשר: