> פעילות גופנית לטיפול בהשמנת יתר | אופטימל

פעילות גופנית לטיפול בהשמנת יתר

פעילות גופנית לטיפול בהשמנת יתר

השמנת יתר ומשקל עודף הינם גורמי תחלואה מרכזיים בעולם המערבי. בשנת 2015 צפויה ההשמנה לדחוק את רגליו של העישון – ולהפוך לגורם מספר אחת למחלות בנות-מניעה ולמוות מוקדם. בממוצע, אדם שמן בן 40 יחיה שבע שנים פחות מבן גילו הרזה. ברור כי ירידה במשקל טומנת בחובה יתרונות בריאותיים, כולל הפחתת סיכוני התמותה והארכת החיים.

נראה כי רוב האוכלוסיה כיום – ללא תלות במשקל – מכירה בחשיבות הירידה במשקל ואורח החיים הבריא. ידוע לכל כי תזונה נכונה ומופחתת קלוריות בשילוב עם פעילות גופנית סדירה, הן מתכון בטוח לירידה מוצלחת ובריאה במשקל. חשוב לזכור כי יתרונה העצום של הפעילות הגופנית טמון ביכולתה לדחות או לטפל במגוון רחב של מחלות במקביל. למרות זאת, נראה כי ישנו "קצר בתקשורת" בין התובנה בראש לבין ההלכה למעשה ברגליים.

עם השנים חלה אומנם עליה במספר המבוגרים המבצעים פעילות גופנית שלוש פעמים בשבוע לפחות למשך 20 דקות ומעלה, אבל עדיין ישנם כאלו שדוחים את הפעילות בשל עומס בעבודה, ויש הכרח להמשיך ולעודד ביצוע פעילות גופנית בכל הרמות ובכל הגילאים. שכן, פעילות גופנית הינה אמצעי ראשון במעלה לשם ירידה יעילה במשקל בתכניות הרזיה, ונמצאה כבעלת משמעות רבה גם בשימור המשקל החדש ובמניעת עלייה חוזרת במשקל.

פעילות גופנית והשמנה בילדים

בעשורים האחרונים היינו עדים למהפכה אלקטרונית, בה הפכו המחשב האישי ומכשיר הטלביזיה – לבני משפחה של ממש. בשנים האחרונות הצטרף גם הסמארטפון למשחק.  ילדים רבים מעדיפים לצפות בסדרות הטלביזיה הרבות, או לשחק את משחק הכדורסל היומי לא על המגרש – אלא על מסך המחשב. לא מפתיע כי שכיחות ההשמנה בקרב ילדים אשר צופים בטלביזיה מעל 4 שעות יומית הינה כפולה מזו של ילדים אשר צופים פחות משעה אחת. בנוסף למיעוט פעילות ספורטיבית בשעות הפנאי, זנחו ילדים (והורים…) רבים את ההליכה או הרכיבה על אופניים אל בית הספר או אל חברים, לטובת הסעות על ידי הוריהם. מסיבות אלו, ובדומה למתרחש בקרב המבוגרים, עלתה שכיחות השמנת היתר בקרב ילדים בשנים האחרונות באחוזים ניכרים.

הסיבות העיקריות להשמנת ילדים נעוצות למעשה בהורים, זאת בנוסף למרכיב הגנטי. אם אורח החיים בבית הוא נייח, כולל צפייה רבה בטלביזיה, העדר פעילות גופנית בשעות הפנאי, שימוש בכלי רכב ומעליות, הרי שהדבר מחלחל לילדים.

עקרונות הטיפול בהשמנת יתר בילדים זהים לאלו במבוגרים. ההורים הינם כלי מפתח בטיפול בילדיהם, שכן הם בעלי השפעה עצומה על כמות והרכב המזון בבית, ועל כמות הפעילות הספורטיבית של ילדיהם. כאשר מתבוננים על משפחות בהן הצליח ילד בירידה במשקל, מוצאים כי שני גורמים הם החשובים ביותר: מעורבות ישירה וצמודה של לפחות אחד ההורים בתהליך, והצמדות למשטר ביצוע פעילות גופנית באופן סדיר. על ההורים להוות מעין "קבוצת תמיכה" לילד השמן, לעודדו ולחזקו. יתרה מזאת – להם גם הכוח לשלוט במזונו ובכמות הספורט אשר יבצע בשעות הפנאי.

כמות הפעילות הגופנית לירידה במשקל דומות בין מבוגרים לילדים, ולפיכך 30-60 דקות של פעילות גופנית הן הכרח. סוג הפעילות ייבחר על ידי הילד, שכן ההנאה וההתמדה הם המפתח להצלחה. חשוב לעודד את הילד לבצע פעילות ספורטיבית ככל שניתן, בין אם בשעות הפנאי ובין אם כחלק מהפעילויות היומיות, ולהגביל את "שעות המסך" לשעה-שעתיים ביום.

פעילות גופנית והשמנה במבוגרים

מטרת הטיפול בהשמנה הינו הפחתת תחלואה ותמותה, ולא רק שינוי קוסמטי, ויש להפנים זאת היטב. ישנה חשיבות עליונה לשמירה על המשקל החדש לאורך זמן לאחר הירידה הראשונית, שכן רק אז נצפית אותה ירידה משמעותית בסיכוני התחלואה והתמותה. דרך הטיפול הינה על ידי יצירת מאזן אנרגיה שלילי, כך שהגוף יאלץ להשתמש באנרגיה האצורה במחסניו – הלוא היא רקמת השומן. הטיפול הבסיסי והמוכר ביותר הינו זה המורכב משלוש זרועות: התמדה בפ"ג סדירה, תזונה נכונה ומופחתת קלוריות, והחלת שינויים התנהגותיים הבאים לתמוך בשני ענפים אלו.

חשיבות הפעילות הגופנית ניכרת במספר מישורים. ראשית, בעת הירידה במשקל, היא גורמת להוצאה אנרגטית מוגברת – ובכך לניצול השומן האגור בגוף. שיפור מצב הרוח הנלווה מגביר את סיכויי ההתמדה. בנוסף, ישנה עלייה בקצב חילוף החומרים של הגוף – כך שיותר אנרגיה נצרכת לאורך היממה. מחקרים רבים מעידים כי לאחר הרזייה הראשונית, שילוב פעילות גופנית בחיי היום-יום מגבירה מאוד את הסיכוי לשמר את המשקל החדש והנמוך. כשנשאלו אנשים אשר הצליחו לשמור על המשקל המופחת מה היה האמצעי החשוב ביותר אשר סייע להם, זכתה פעילות גופנית סדירה במקום הראשון.

ההמלצה הינה לבצע לפחות 30 דקות של פעילות גופנית מהסוג האירובי (כגון הליכה, ריצה, רכיבה על אופניים או משחקי כדור) ברוב ימות השבוע – ועדיף בכולם. בנוסף, יש לשלב הוצאה אנרגטית נוספת בכל הזדמנות – עלייה במדרגות במקום במעלית, הליכה ברגל במקום נסיעות קצרות, ועוד.

המשפחה הפעילה

מכיוון שמאחורי כל ילד שמן עומד לרוב הורה שמן (או שניים..), בהחלט ניתן לשנות את אורח החיים בבית עבור כל המשפחה. במחקרים נמצא כי ילדים מגיבים טוב יותר לנסיונות שינוי אורח החיים לעומת מבוגרים, ומכאן כי יכולים לחזק את הוריהם בתהליך. ניתן לשנות את הרגלי התזונה של כל המשפחה יחד, ולשפר את סוגי המזון הנמצא בבית לכיוון מזון בריא יותר ומופחת קלוריות. פעילות גופנית במסגרת משפחתית, בה הורה או יותר בני משפחה מלווים את הילד המטופל בפעילותו, תגביר את סיכויי ההצלחה של שני הצדדים. לכן, אמא אשר הולכת עם בתה לחוג עיצוב או מחול אירובי, רכיבה משותפת באופניים, משחקי כדור בשעות הצהריים, צעדות בסופי שבוע וכדומה, גם יעודדו את הילד להתמדה, גם יפעילו בני משפחה נוספים, וגם יקרבו בין כולם.

לקביעת תור לייעוץ צרו עמנו קשר: