> על שינוי הרגלי אכילה וההיבטים הנפשיים של השמנה | אופטימל

על שינוי הרגלי אכילה וההיבטים הנפשיים של השמנה

שינוי הרגלי אכילה

אנשים שחוו כישלונות רבים בדיאטות חולמים לא רק על הצלחה במאבק לשינוי הרגלי אכילה, אלא קודם כל מאבק בסטיגמות של אחרים ובעיקר במחשבות שלי על עצמי.

אז כיצד עושים שינוי בהרגלי אכילה?

בטח שמעתם את המשפט "שמן זה קודם כל בראש", סביר ששמעתם אותו לא מעט בהתייחס לדיאטה, שינוי הרגלי אכילה ואורח חיים, אך המשפט הזה נוגע בהיבט נוסף, מעבר לביטוי החיצוני של השמנה, גוררת אחריה ההשמנה היבטים נפשיים רבים.

השמנת יתר ידועה כתופעה שבכוחה לחולל מצוקה נפשית, הצקות, אפליה, פגיעה אינטימית ובכך, לפחות בחלק מהמקרים אם לא ברבים מהם, לגרוע שמחת חיים. מעבר לבעיה הנפשית הקשה והסבוכה שמלווה את ההשמנה, ישנו גם הפן הפיזי שאינו בהכרח בריאותי אך גורע מאיכות החיים של הסובלים מהשמנה, נשמע רבים מהם אומרים "קשה לי במדרגות" “קשה לי להתכופף" “קשה לי להזיז את עצמי", המשקל העודף גורם לתחושת כבדות, לעומס על מערכות הגוף, השלד, השרירים והמפרקים וגורע מיכולת התנועה והחיוניות.

אנשים הסובלים מהשמנה, חשופים לא רק לתחלואה פיזית אלא גם נפשית, לאפליות על רקע משקל, לסטראוטיפים וסטיגמות שונות. סטיגמות על רקע משקל נובעות מהתפיסה שהמשקל הוא באחריות האדם ובשליטתו המלאה, היא גורמת לתפיסה של החברה את האדם כעצלן, חסר אינטליגנציה, חלש, חסר כוח רצון, כושל וכתוצאה מכך לאפליה. האדם מצדו, חש אשמה והוא סבור שהוא ראוי ליחס מפלה, אותו הוא חווה. האפליה כתוצאה מסטיגמות אלה, באה לידי ביטוי בכל תחום אפשרי בחיי האדם הסובל מהשמנה, בפגיעה פיזית, במניעת יחס שוויוני בקבלה לעבודה, במניעת יחס שוויוני בקבלת שירות, בטיפול הרפואי, במוסדות החינוך, בשימוש בשמות פוגעניים וכדומה.

לא פעם אנו שומעים מאנשים הסובלים מהשמנה, משפטים כמו " לא נעים לי לצאת החוצה" "לא רוצה לצאת עם הבעל" "אני בבית עם פרצוף חמוץ" "אני נגעל מעצמי" ..

בחברה כמו שלנו, המאדירה את אידאל היופי והרזון, קשה שלא לתת למראה החיצוני תפקיד בגיבוש ההתייחסות אל הגוף והדימוי העצמי. כיוון שהחברה שלנו מתייחסת להשמנה בשלילה, ואנשים לרוב שופטים את עצמם ובונים דימוי גוף לפי הדרך בה החברה שופטת אותם, לעיתים קרובות, נוצרות אצל אנשים בעלי עודף משקל תחושות של אי נוחות לגבי המראה שלהם. תחושות אלה עלולות להביא לדימוי עצמי נמוך, להרגשה של חוסר שליטה במתרחש בגופינו, בחיינו ולחוסר בטחון במפגשים חברתיים שונים.
מחקרים הראו שאנשים שמנים הם בעלי סיכויים הגבוהים יותר ב-25% לחוות הפרעת מצב רוח כגון דיכאון, בהשוואה לאנשים שאינם סובלים מהשמנת יתר. דימוי עצמי ירוד, הערכה עצמית נמוכה ובידוד חברתי תורמים ידועים לדיכאון. התחושות הקשות בנוגע לתפיסת הגוף, חוסר היכולת לנוע והבושה גורמות לאדם להימנע מפעילות גופנית, דבר המשפיע על המשקל וכן על מצב הרוח וההשפעה על הדיכאון.

כמובן שסיבות אלה, יחד עם סיכונים בריאותיים שונים המלווים את ההשמנה, מביאים את האדם לחיפוש פתרון ולנקיטת פעולות. הניסיון הראשוני לשינוי הרגלי האכילה יהיה בדרך כלל בעזרת דיאטה.

נהוג לראות בהשמנת יתר בעיה הנובעת מאכילת יתר וחוסר בפעילות גופנית. הפתרון אם כך פשוט לכאורה, לאכול פחות ולעשות יותר ספורט. פתרון טוב בטווח הקצר אבל לאורך זמן איננו פותר את הבעיה וההשמנה חוזרת. כל דיאטה הופכת אותנו ליותר חסרי אונים, ההתאפקות והפעלת כוח הרצון על מנת להימנע מלאכול משהו שמשתוקקים לו מחלישה אותנו פיזית ונפשית וברור שבטווח הארוך דרך זו נועדה לכישלון. דיאטות מעודדות מניעה וקיפוח ומובילות לעלייה במשקל במקום להרזיה, לרגשות שליליים ומחשבות הרסניות שמובילות לאכילת יתר.

נשמע רבים מדווחים "ירדתי 4 קילו ועיליתי 16” “די, מספיק לי להיכשל" “ניסיתי וכלום לא עוזר" “אין לי כח להתחיל דיאטה"

רגשות אלה מובילים את האדם לחפש פתרונות בעלי תוצאות שניתן לראותן בטווח הקצר, רבים מחפשים את הפתרון בעל התוצאות המיידיות ביותר, מחפשים "פוש ראשוני”, “לרדת בבום", לדבריהם. עובדה שחשוב לדבר עליה היא שדיאטות קיצוניות, שלא מתוכננות כהלכה והרצון לראות תוצאות מיידיות, פוגעות בחילוף החומרים התקין והופכות את הירידה במשקל בעתיד לקשה הרבה יותר. כשעושים דיאטה כזו מרזים קצת ואחר כך משמינים עוד יותר.

המחשבות והתפיסות שלנו את עצמנו ואת היכולת שלנו על סמך ניסיונות קודמים, "משחקות" פה תפקיד מרכזי, התפיסה העצמית כאדם שמן מכשילה אותנו מלראות עצמנו כרזים. הכישלון הקודם בדיאטות עבר גורר עימו מחשבות קשות של חוסר הצלחה ויאוש, כל "מעידה" עתידית מקבלת משמעויות הרבה יותר גדולות בנפשו של האדם, מחשבות של חוסר אמונה עצמית והתפיסה שכנראה ולעולם לא אצליח. אנשים החיים את המעגל האינסופי של הדיאטה עוברים משיטת הרזיה אחת לשניה, מרזים ואחרי תקופה עולים שוב במשקל, מלאים בביקורת עצמית והשיח הפנימי שלהם קשה, לפעמים מעליב ופוגעני.

 מאת: מירב – דיאטנית קלינית באופטימל

האם גם את/ה מרגיש שאין לך כוח רצון לשלוט באוכל..? להתחיל שוב בדיאטה?

האם גם אתה אוכל משעמום? מתח? בדידות? פחד? כעס?

האם אתה אוכל יותר כשאתה לבד? מאכלים מסוימים גורמים לך נחת? אושר?

אנחנו מבינים…

אנחנו מבינים שלא ניתן לעבוד רק על הפן התזונתי המותאם לך אישית בלי הטיפול הריגשי ולהיפך. ביחד נתגבר על המכשולים הנפשיים, עם תזונה המותאמת לך ובלון ספאץ שיעזור לך לאכול פחות ולעשות את השינוי בהרגלי האכילה.

לכן, אני מזמינה אותך לפגישה אישית שבה תוכל לשמוע על הדרך שלנו. דרך שמכילה בתוכה את כל המרכיבים להצלחה, ששמה לה למטרה לקדם עתיד טוב יותר בשבילך, עם התחשבות באירועי העבר ועם המון אמפתיה.

אם רצונכם להתיעץ עם צוות הדיאטנים באופטימל, או עם מטפלים לטיפול ריגשי בהשמנה שהם גם מומחים בשינוי הרגלי אכילה, אנא צרו עמנו קשר

לקביעת תור לייעוץ צרו עמנו קשר: