> תזונה - וגודל המנה המומלצת | אופטימל

תזונה – וגודל המנה המומלצת

ירידה במשקל - ללא רעב

גודל מנה

החברה המודרנית איבדה את הגדלים הנורמלים, היא אוהבת הכל גדול ועכשיו.

בשנים האחרונות יש עליה בגודל מנות המזון המוגשות ברשתות מזון המהיר, בארועים ובקנית המוצרים בסופר. שימו לב לחביות הפופקורן בבתי הקולנוע, לכמות המזון בארועים ולמנת פלאפל בלאפה (לעומת בפיתה).  בנוסף, יש עליה בגודל הצלחות גם בבית, דבר הגורם לנו לבילבול בסטנדרטים. צלחות בגודל רגיל נראות לנו כקטנות.  מחקרים מוכיחים כי ככל שגודל המנה המוגשת גדול יותר כך אנו אוכלים יותר.

שמירת גודל מנה חיוני לשמירה על מאזן קלורי מתאים.  100 קלוריות עודפות ליממה (ללא שינויים אחרים) עלול לגרום לעליה של כ 5 ק"ג במשקל בשנה ולעליה של 50 ק"ג ב- 10 שנים.

ישנם מזונות בעלי גודל מנה מוגדר וקל לעקוב אחר הכמות הנאכלת, כמו פרוסת לחם, גביע יוגורט וכדומה.
אולם, כאשר אנו נתקלים בסוגים שונים של לחמים יש לבדוק את משקלם ולהשוותם לפרוסת לחם סטנדרטית.
לדוגמא: פיתה שווה ל כ- 3 – 4 פרוסות לחם, לאפה שווה לשמונה פרוסות לחם, ג'בטה שווה ל כ -6 פרוסות לחם.

ישנם מזונות שקשה יותר לעקוב אחר כמותם ובמיוחד פחמימות מבושלות ושמנים. כמו פסטה, אורז, קוסקוס,  שמן המוסף לבישול, רוטב לסלט ועוד. כל 1/2 כוס של פחמימות מבושלות שווה לפרוסת לחם.
צלחת מרק ובתוכה פסטה שווה ל 6 – 8 פרוסות לחם (ללא הרוטב).

המלצות תזונה:

  • לאמוד את גודל הצלחת ואת המנה ביחס לגודל הצלחת זכרו – מנות גדולות יביאו לממדים גדולים.
  • לזכור את דברי הרמב"ם "להפחית רביע משבעתו…".
  • איכלו לאט וברוגע, תהנו מן האוכל.
  • חשוב למדוד בכף/כפות את השמן שמוסיפים לבישול או את הרוטב שמוסיפים לסלט ולא לשפוך שמן לתחתית הסיר.
  • חשוב למדוד לפחות פעם אחת פחמימות מבושלות על מנת לקבל מושג על הכמות.
  • לא רצוי לשקול באופן יום יומי את המזון, אולם אחת לתקופה במידה ונתקלתם במזון שקשה לכם להעריכו מומלץ לשקול על מנת לקבל מושג מדויק.
  • אל תתפתו להגדלת מנה "בעסקה זולה" כי היא תעלה לכם אח"כ ביוקר- ותתן ביטויה במשקל עודף או בצמיגים נוספים.

לקביעת פגישה עם דיאטנים קלינים השאירו פרטים

לקביעת תור לייעוץ צרו עמנו קשר: