כיצד לשמור על המשקל לאחר הרזיה

ירדת פעם במשקל והעלית אותו שוב ? חשוב לקרוא את המאמר הבא

הקרב המתמשך שמטרתו היא הירידה במשקל ונגיעה במשקל יעד, הוא מאמץ קשה מאוד ברוב המקרים גם ארוך מאוד.
אז אחרי שקיבלנו החלטה, נכנסנו לתהליך, עבדנו קשה, הזענו במכון הכושר, הרמנו משקולות והתמדנו באדיקות אחרי משטר דיאטטי מאתגר, הצלחנו להגיע למעוז חפצינו, ומה עושים מעכשיו?

מחקרים רבים העוקבים אחרי אנשים בעלי עודף משקל, או אנשים הסובלים מהשמנה והגיעו למשקל היעד שלהם, מצביעים כי קיים קושי ממשי לשמירה על המשקל החדש ובעיקר בחצי השנה הראשונה.

מדוע אם כן, קשה לנו כל כך לשמור על המשקל חדש אליו הגענו?

התשובה לשאלה זו טמונה בהבנה הבסיסית שירידה במשקל ומעקב אחרי דיאטה כזו או אחרת, אינם בהכרח מצביעים על שינוי ומעבר אוטומטי להתנהלות שונה.
אמנם, שינוי הרגלים הינו תנאי מקדים לירידה במשקל, אך במידה ואיננו עובדים על שינוי תבניתי, חשיבתי והתנהגותי עמוק, אנו עלולים להעלות חזרה את המשקל אותו הורדנו.

ולראייה, תוצאות מחקר בנושא, (1) אשר עקב אחרי 200 משתתפים שירדו במשקל, מצביע כי אחוז ניכר מן המשתתפים (כ-35%) לא הצליח לשמר את המשקל החדש כבר בחצי השנה הראשונה.
המחקר הצליח לאפיין מספר גורמי סיכון לכישלון בשימור המשקל החדש ובהם ניתן למצוא הרגלים ישנים כגון: אכילה רגשית, אכילה נהנתנית וחוסר בקרה עצמית.
גורמים חיצוניים כגון בעיה רגשית, משפחה וחברים, אירועים טראומתיים, סטרס ורצון להגיע למשקל בלתי מציאותי, אפיינו גם הם את קבוצת הנבדקים שהעלו חזרה במשקל.
בקרב קבוצת הנבדקים שהצליחו לשמור על המשקל החדש, ניתן לראות כי נשמרה הקפדה על אורח חיים בריא, הגבלת כמויות אכילה והתמדה בפעילות גופנית.
כמו כן, חשוב להבין כי קיים קשר חזק בין זמן שימור המשקל החדש לבין עליה חוזרת במשקל, כלומר, מי שהצליח לשמר את משקלו החדש לאורך זמן ארוך יותר, קיימת סבירות גבוה יותר שלא יחזור לסורו.

חלק מההצלחה של בלון ההרזיה המתכוונן "ספאץ" בישראל ובעולם, מקורה בין היתר בשל הירידה בגדולה במשקל והמידיות שלה תוך 1-3 חודשים ולכל זאת מתלווה למשך שנה שלמה ליווי מקצועי לשינוי הרגלים ע"י צוות של רופאים, דיאטנים, מטפלים לשינוי הרגלי תזונה ומאמני פעילות גופנית .

לסיכום, מספר רב של גורמים תלויים ובלתי תלויים משפיעים על עליה חוזרת במשקל וככל שנלמד אותם ונבין כי ירידה במשקל היא רק בבחינת יריית הפתיחה בריצת מרתון ארוכה, ייטב לנו בשימור המשקל החדש.

כתב: אלעד גורן, דיאטן קליני, אופטימל איכות חיים

ביבליוגרפיה:
(1) What predicts weight regain in a group of successful weight losers?
By McGuire, Maureen T.,Wing, Rena R.,Klem, Mary L.,Lang, Wei,Hill, James O.
Journal of Consulting and Clinical Psychology, Vol 67(2), Apr 1999, 177-185
(2) Elfhag, K. and Rössner, S. (2005), Who succeeds in maintaining weight loss? A conceptual review of factors associated with weight loss maintenance and weight regain. Obesity Reviews, 6: 67–85. doi:10.1111/j.1467-789X.2005.00170.x

לקביעת תור לייעוץ צרו עמנו קשר: